سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دنیا را براى جز دنیا آفریده‏اند نه براى دنیا و راهگذارى است به جهان فردا . [نهج البلاغه]
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 15

خبری از زمان نمایشگاه پوستر های منتخب تبریز گرافیک در تبریز


در خبری که از قسمت ستاد اجرایی به دست ما رسید است، اولین نمایشگاه در تبریز از تاریخ 3 الی 8 اسفند در نگارخانه میر علی تبریزی برگزار خواهد شد که زمان افتتاح ساعت 17 روز پنج شنبه سوم اسفند ماه 1385 است.


 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/12/3 و ساعت 11:22 عصر | نظرات دیگران()

 براساس گزارش سایت شمارشگر وب استات (Webstats4u.com) تعداد بازدیدهای سایت رسم در روز سه شنبه اول اسفند (21 فوریه) به 867 بازدید رسید.

همچنین جایگاه رسم در میان هزار سایت پربیننده هنرهای تجسمی از سراسر جهان ، رتبه هشتم عنوان شده است. رتبه نخست متعلق به سایت کارگاه با 4220 بازدید می‌باشد و رسم پس از آن نخستین سایت پربیننده ایرانی است.

تعداد بازدیدهای روزانه سایت رسم را می‌توانید با کلیک بر روی آیکن آبی پایین صفحه مشاهده کنید. همچنین تعداد بازدیدهای هزار سایت برتر هنرهای تجسمی جهان را همه روزه از اینجا می‌توانید ببیند : اینجا

 


 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/12/3 و ساعت 11:18 عصر | نظرات دیگران()


 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در جمعه 85/11/27 و ساعت 3:18 صبح | نظرات دیگران()

" هفته گذشته در کلاس درس تصویرسازی، رسیدیم به مبحث تصویرسازی تبلیغاتی. من در طرح درسی که برای این کلاس (تصویرسازی2) در نظر گرفته‌ام ، تصویرسازی را در پنج گرایش برای دانشجویانم طرح می‌کنم : تصویرسازی تبلیغاتی، تصویرسازی برای دیزاین، تصویرسازی روزنامه، تصویرسازی مجله و تصویرسازی تلویزیونی. خلاصه‌ای از آنچه در این کلاس گفتم :

چشم و ذهن مخاطب این روزها به حد وفور در معرض شعارهای تبلیغاتی مستقیم قرار می‌گیرد که نسبت به اغلب آنها بی‌تفاوت و بی‌توجه شده است. تصویرسازی تبلیغاتی با هدف تبلیغات غیرمستقیم ، جای خود را در بین پروژه‌ها تبلیغاتی باز کرده و چون با این هدف شکل می‌گیرد، ملزم به تبلیغ پنهان و ناپیداست. 

در این تعریف چون تاکید بر تبلیغ و ایده پنهان تبلیغاتی است ، تکنیک‌های تصویرسازی کارآیی چندانی ندارد و برخلاف تصویرسازی‌های دیگر (مثل تصویرسازی کتاب کودک که بخش قابل توجهی از آن به تکنیک برمی‌گردد)، در تصویرسازی تبلیغاتی بیش از آنکه با تکنیک تصویرسازی کنیم، با ایده و فکر، فضاسازی می‌کنیم. طبیعی است این ایده و فکر هر چقدر از سطحی‌زدگی و سطحی‌گرایی دوری کند مقبول‌تر خواهد بود. البته نباید فراموش کرد اگرچه این ایده و فکر تصویرسازی نباید سطحی باشد، اما از سوی دیگر نبایستی دور از فهم مخاطب باشد و به نوعی او را با "معما" روبرو کند.

تصویرسازی تبلیغاتی سه تفاوت عمده با پوستر و بیل‌برد تبلیغاتی دارد. اول اینکه حرف و پیامش را پوشیده‌تر از پوستر تبلیغاتی بیان می‌کند. دوم اینکه در پوسترهای تبلیغاتی ، انتخاب و چینش عناصر بصری، براساس اسلوگان(شعار تبلیغاتی) صورت می‌گیرد در حالی که در تصویرسازی تبلیغاتی، الزامی به این پوشش تصویری اسلوگان نیست. سوم اینکه تصویرسازی تبلیغاتی از نوع تبلیغات تداعی‌کننده است در حالی که پوستر تبلیغاتی  با همه شیوه‌های تبلیغاتی (تداعی کننده ، معرفی کننده و . . . ) سازگاری دارد.

بیشترین کاربرد تصویرسازی تبلیغاتی مربوط به بسته‌بندی کالاهای کم‌قیمت (درگیری پایین) است."


 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/10/28 و ساعت 1:15 صبح | نظرات دیگران()

جهانی که خود ساخت و ساخت و به اتمام رساند. مرتضی ممیز در سال 44 از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد و سه سال بعد گواهینامه ی طراحی غرفه و ویترین و معماری خود را از مدرسه عالی هنرهای تزیینی ِ پاریس دریافت نمود. گفتنی است دوره اخذ لیسانس ممیز 11 سال به طول انجامید و ممیز در این دوره به کارهای مختلفی چون کار در آتلیه گرافیکی و... مشغول بود. سیمای کاریش در این دوره در آثار متعدد روی جلد و پوستر نمایان می نمود. آثارش در این زمان نگاهی نخبه گر و پیشرو داشت. همچنین درگیری های فکری ممیز با نسل قدیمی که گرافیک را در آثاری خرد و همه فهم ِ لاله زار درک می کردند باعث گردید تا همواره با نظام گرافیکی ِ کم توانی در جامعه مواجه گردد که در آن گرافیست، تکنیسین خوانده می شد و اعتبار وی تنها به پول درک می گردید. شاید همین نظام کم توان باعث شد تا در سال 48 پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده ی هنرهای زیبا بدهد. بنیانگذاری این رشته برای دانشجویان هنر باعث گردید تا سیستم ناقص گرافیک که بدست ناتوان(و یا کم توان) نقاشان اداره می شد و می رفت به سمت انحطاط برود، جان بگیرد و تلاشی را برای پا گرفتن در خشکزارِ این سرزمین آغاز کند و در ادامه گرافیستهایی نوجو پدید آیند و برگ تازه ای از آثار گرافیک را بازگشایی نمایند.

تا این زمان(1348) مرتضی ممیز به غیر از طراحی گرافیک برای کتابها و پوسترها، تلاشی را تحت عنوان مدیرهنری در مجلاتی چون ایران آباد(39) کتاب و کیهان هفته(40و41)، فرهنگ(40) کاوش(42و43)، نگین(44) آغاز نمود. مجلاتی که نحوه و سبک کاری ممیز را در جامعه تثبیت و معرفی نموده است. آثار ممیز در این دوره در کتاب هفته به چنان پرکاری و دوره ی خلاقی بدل می گردد که نام ممیز را به عنوان گرافیستی مولف و کم نظیر بر سر زبانها می اندازد. همچنین ادامه کار ممیز در نشریات فرهنگ و نگین، راه را برای ورود گرافیستهای جوان و نوجوی دهه ی 40 مانند فرشید مثقالی باز می نماید. آثار روی جلد ممیز برای نشریه کتاب هفته نمونه هایی از چاپ (سیلک و لیتوگرافی) موفق و خلاقانه ای است که ارزشهای گرافیکی بسیار مفیدی را با خود به همراه دارد. تصویرسازی های درون کتاب نگاه نوجو و بی قرار او را که کمی متاثر از آثار گرافیکی اروپای شرق به خصوص لهستان و شوری سابق می نمود را داراست. این نگاه چنان از فیلتر مرتضی ممیز گذشت که تاثیر آن را بر جریان گرافیک و آثار گرافیستها می توان مشاهده نمود. روی جلدها در نگین و فرهنگ و زندگی نمونه ی برخورد خلاق و گرافیکی با موضوعاتی چون مشاهیر و ادبا می باشد که اگر چاپ نا مرغوب آن زمان را در دست پر خمیر ممیز، جذاب و حتی شاهکار بدانیم، کم بیجا نگفته ایم. در این دوره، صنعت چاپی که جای چندانی برای مانورِ تونالیته ها و رنگها ندارد با طراحی و شگردهای ممیز به دوره ای از کارهای خلاق و متفاوت بدل گردیده است و راه را برای ورود آثارِ آوانگارد در گرافیک می گشاید. می بایست به یاد آوریم در این دوره گرافیست از مرز برش کاغذ خود هم مطمئن نبودند و حاصل چاپ شده آثارشان معمولا فرق زیادی با نمونه طراحی شده داشته است ولی ممیز با مصالحه، سعی در ایجاد فضای کاری خلاق و پویا به نفع خویش می نماید. ممیز در این آثار به هیچ وجه گرفتار تولید آثاری صرفا ً تکنیکی نگردیده و همواره ابزار را در راه بیان ایده ها و افکارش به کار بست.

چندان مبالغه نخواهد بود اگر بگوییم واژگان گرافیکِ آکادمیکِ امروز، عمری به اندازه ی مرتضی ممیز دارد یا شاید بهتر بگوییم عمری وابسته ی به مرتضی ممیز دارد. همچنین او از سال 48 تاکنون با تربیت خیل بسیاری از دانشجویان گرافیک تاثیر مثبتی بر ارتقاء و شناخت گرافیک در بین جامعه ی ایرانی داشت. ممیز علاوه بر دانشکده ی هنرهای زیبا در دانشکده ی هنرهای تزیینی و دانشگاه فارابی نیز تدریس نمود و رییس انتخابی کمیته هنرهای تجسمی یونسکو در تهران بوده است. عضو International Advertising Association نیویورک تا سال 54 بوده است و از سال 56 تاکنون نیز یکی از اعضای انجمن بین المللی طراحان گرافیک محسوب می گردد. علاوه بر اینها وی عضو موسس و رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و مشاور هنری و داور چندین بینال و نمایشگاه در داخل و خارج از ایران محسوب می گردد.

در ادامه فعالیت مرتضی ممیز در دهه چهل، وی مدیر هنری نشریات ِ فرهنگ و زندگی(48تا57)، رودکی(50 تا57)، سینما(53و54)، معماری و هنر ایران(66)، کلک(69تاکنون)، نگاه نو(70تا78)، شریف(72تا80)، تصویر(71)، Silk Road(73و74)، فصلنامه خاورمیانه(73)، گفتگو(73تاکنون)، پیام امروز(73تا79)، زمان(73تا79) و جشنواره ی جهانی فیلم تهران(52تا56) نیز به شمار می آید.

در حوزه ی تئاتر نیز با آثار «دیکته و زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی و کارگردانی رشیدی در سال47 آغاز به کار نمود و طراحی صحنه ی این کار را بر عهده داشت و در ادامه طراحی صحنه هایی چون پرواربندان(ساعدی)، لئوکادیا(ژان آنوی- سمندریان)، وای بر مغلوب(ساعدی-رشیدی)، بازرس(گوگل-انتظامی) و...و همچنین طراح نورِ بازگشتی نیست(گلچهره سجادیه)، دندون طلا(داود میرباقری) و... را خلق نموده است. او علاوه بر آثار پوستر فیلم مانند ستارخان(علی حاتمی)، طبیعت بی جان(سهراب شهیدثالث)، مادر(علی حاتمی)، هامون(داریوش مهرجویی) و... سه انیمیشن کوتاه با عنوانهای: آنکه عمل کرد و آنکه خیال بافت(50)، یک نقطه ی سبز(51) و سیاه پرنده(52) را در پرونده خویش دارد. همچنین تصویرگر کتابهای بسیاری برای کودکان و نوجوانان محسوب می شود که مطرح ترین آنان مانند «اینک خورشید» نگاهی بسیار خلاق و جذاب در مقوله تصویر دارد، نگاهی پویا به پدیدآوری تصویرسازی کتاب کودک با مصالح تکرارشونده و درک مناسب از ویژگی های تصویر در خدمت متن. در تصاویر این کتاب با استفاده از فنون دستگاه کپی تصاویر طراحی شده توسط خود ممیز تکرار و کنار یکدیگر کلاژ گردیده است. آثار این کتاب نشان از هوش بالای طراح در گزینش و استفاده از تکنینک دارد. همچنین کتاب «قصه های قرآن» که یکی از معروفترین آثار وی با تکنیک «اسکراچ برد» به حساب می آید راهی تازه در تهیه ی تصویر سیاه و سفیدِ کتابهای نوجوانان می باشد. اتفاقی که تاثیر آن را در آثار تصویرگران هم نسل و بعد از خود به صورتی جدی می توان پیدا نمود. تمام آثار چاپ شده و فعالیتهای گذشته وی در اعتلای گرافیک و گذر از «کم دانسته ها» موثر و توانا بوده است.

مرتضی ممیز علاوه بر دهها عنوان مقاله، نقد و گفتگو، آثاری را در هیبت کتاب به طبع رسانیده است که از جمله آنها می توان طراحی و نقاشی( وزارت آموزش و پرورش-51)، Graphic art in iran(شورای عالی فرهنگ و هنر-53)، طرح تزیینی و نقشه کشی (وزارت آموزش و پرورش-54)، نشانه ها(چهاررنگ-62)، طراحی اعلان(ویلهم-1984-آلمان)، تصویر و تصور(اسپرک-68)، طراحی روی جلد(ماه ریز-80)، طراحی اعلان جلد2(مرکز-81)، طراحی نشانه جلد2(ماه ریز-81) را ذکر نمود.

اگرچه در سالیان اخیر چندان کار گرافیک نمی کرد و شاید بهتر بگوییم آثار چندان خوبی نداشت(آنطور که مرتضی ممیز را می شناختیم) ولی در شکلی تازه (به قول قباد شیوا:) دیپلمات فرهنگی شده بود و سعی بسیاری در تشکیل انجمن صنفی و ایجاد بستری برای حضور گرافیست ها از خود نشان داد که نتایج آن در شکل گیری نهادهای مختلف و گروههای هنری می توان جستجو کرد و فضای راکد گرافیک با تک عنوان نشریه گرافیکی و یک بینال دست و پا شکسته را (به همراه هم نسلان دیگر) تبدیل به جریانی از گروههای مختلف گرافیکی، بینالها و نمایشگاههای متعدد نمود که نیاز است تا از طرف نسل حاظر ادامه یابد. جریاناتی چون بینال پوستر، نمایشگاه روی جلد کتاب، پوسترهای تجربی و نمایشگاه تایپوگرافی و.... وی با برپایی و تشویق مجلات مختلف گرافیک و چاپ و معرفی هنرمندان و هنر گرافیک ایران به جهان راهی را به جوانمردی در زندگی طی نمود.

روحش شاد راهش پر رهرو


 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/10/28 و ساعت 1:12 صبح | نظرات دیگران()

1337-1357 عضویت رسمی وزارت فرهنگ بعدا وزارت آموزش و پرورش
- 1337-1342 آموزگار ادبیات فارسی در دبستانهای دولتی تهران و دبستان جهان تربیت
- 1341-1344 مدیر گرافیک و خوشنویسی در سازمان جوانان شیر و خورشید سرخ ایران
- 1339-1344 خوشنویسی در موسسات پارس و گردونه
- 1342 تجربه های "کاربردی خط" و اولین تجربه ها و ابداع سبک "نقاشیخط"
- 1343-1353 گرافیست، خوشنویس، مولف و کارشناس هنر و ادیتور کتابهای هنر در سازمان کتابهای درسی    ایران
- 1350 آغاز تدریس در گروه هنرهای تجسمی، دانشکده هنرهای زیبا – دانشگاه تهران
- 1357 تاکنون (1383) عضو رسمی هیات علمی دانشگاه تهران
- 1361-1362 مشاور ریئس موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی در قسمت چاپ و انتشارات
- 1364- 1367 دو دوره عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و شورای عالی تعیین شایستگی استادی
- 1364-1365 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش هنر و شرکت در برنامه ریزی دروس بخش خط و    گرافیک در شورای عالی انقلاب فرهنگی
- 1367 عضو شورای عالی هنرهای تجسمی کشور
- 1375 عضو هیات امنای انجمن خوشنویسان ایران
- 1376 عضو هیات موسس انجمن هنرمندان نقاشی ایران
- 1376 عضو هیات موسس انجمن هنرمندان نقاشی ایران
- 1377 عضو شورای عالی صنفی طراحان گرافیک ایران
- 1380-1382 عضو هیات سه نفره در میراث فرهنگی برای ارزشیابی خط و خوشنویسان کشور
- 1365-1380 در غالب فعالیتهای موزه هنرهای معاصر به عنوان عضو هیات مشاوران هنری، عضو انتخاب آثار و    هیات داوری نمایشگاههای متعدد و داوری در بیینالهای نقاشی، گرافیک و جشنواره نقاشی و خوشنویسی     جهان اسلام
- 1382- تاکنون عضو کمیته متخصصین خبره جهت ارزشیابی هنرمندان خوشنویسی کشور
- 1382 (18/3) عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
- 1383 – 84 عضو شورای ارزشیابی هنرمندان نقاشی و گرافیست در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- 1383- تاکنون عضو کمیته نهایی ارزشیابی هنرمندان خوشنویس کشور
- 1376- سخنرانی ، نمایش اسلاید در سمینار هنر ایران در دانشگاه استراسبورگ
   فرانسه: "کاربردهای خطاطی در معماری اسلامی و ارائه چند نمونه کارهای خود در معماری معاصر"
- 1380- سخنرانی درباره خوشنویسی ایرانی در انجمن دوستداران ایران – کانادا (ونکور – کانادا)
- 1380- سخنرانی و نمایش اسلاید و جلسه پرسش و پاسخ در موزه مردم شناسی دانشگاه کلمبیا – ونکور و    دو جلسه کارگاهی
- 1381- مصاحبه با تلویزیون "الجزایر" خانم الشراوی درباره هنر خطاطی اسلامی و کارها و سوابق خود، پخش    به مدت حدود 45 دقیقه از شبکه جهانی الجزایر
- 1340- یک دوره (هشت شماره) مقاله درباره آموزش خط و خوشنویسی در مجله جوانان شیر و خورشید سرخ     ایران (اولین تجربه آموزش خوشنویسی از طریق مقاله در کشور)
- 1376-1380 - مقالات اجتماعی – سیاسی در روزنامه های توس، عصر آزادگان ، صبح امروز، خرداد
- 1353-1381 - مصاحبه های متعددی – هنری در روزنامه ها و مجلات:
   آیندگان ، کیهان انگلیسی، رودکی، کیهان فرهنگی، کیان، فصلنامه هنر (حدود 60 صفحه)همشهری ، ایران،    آفتاب یزد، گوناگون و ...
- 1346-1353- تالیف بخش خط و خوشنویسی کتابهای درسی ایران و آموزش
   خوشنویسی "راهنمای معلمان" و تالیف یک دوره سه ساله راهنمای تحصیلی بخش خط و خوشنویسی
- 1354-1357- طراحی و اجرای 450 متر مربع سفال نقش برجسته "نقاشیخط" سفارش دانشگاه تهران برای   دانشکده الهیات
- 1359- نگارش 5 قطعه کتیبه به قلم محقق برای مسجد الغدیر تهران
- 1364- نگارش و سفالگری – نقش برجسته – کتیبه ایوان ورودی موزه ملی ایران به قلم محقق
- 1364- تحریر قرآن کریم به قلم ریحان، ده جزو (در حال ادامه)
- 1367-1370- طراحی و اجرای 230 متر مربع سفال لعابدار نقش برجسته برای سفارتخانه ایران در ابوظبی    امارات متحده عربی
- 1368- تحریر سی متر کتیبه به قلم محقق برای بخش روابط فرهنگی وزارت آموزش و پرورش
- 1382- تحریر سوره یوسف به قلم نستعلیق
- 1382- تحریر "دیوان حافظ" به قلم نستعلیق (در حال اجرا)
- 1348-1349 سفر به کشورهای اروپا و آمریکا برای مطالعه ، بازدید و کار و تحصیل
- 1354-1355 اقامت یکساله در خانه بین المللی هنرمندان در شهر پاریس و شرکت در نمایشگاه فردی و جمعی
- 1358- سفر به هاوانا (کوبا) و آمریکا (عضو هیئت دیپلماتیک) و تشکیل نمایشگاه عکس از رویدادهای انقلاب    اسلامی ایران و شرکت در کنفرانس کشورهای غیر متعد
- 1349-1382 سفرهای متعدد برای مطالعه، بازدید برپایی نمایشگاه به کشورهای:
  چین، آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، فرانسه، استرالیا، اتریش، سویس، هلند، دانمارک، ایتالیا،    فنلاند،آفریقای جنوبی، لبنان، فرانسه، استرالیا، اتریش، سویس، هلند، دانمارک، ایتالیا، فنلاند،آفریقای    جنوبی، لبنان، پاکستان، بنگلادش ، عربستان سعودی و تشکیل و شرکت در نمایشگاههای فردی و جمعی
- 1352- نمایشگاه فردی گالری سیحون - تهران
- 1353- نمایشگاه فردی انجمن فرهنگی ایران – آمریکا – تهران
- 1354- نمایشگاه فردی گالری لیتو – تهران
- 1356- نمایشگاه فردی گالری سیروس – پاریس، فرانسه
- 1357- نمایشگاه فردی مروری بر آثار از 1347 تا 1357 در دانشگاه الزهرا تهران
- 1369- نمایشگاه فردی اولو – فنلاند
- 1379- نمایشگاه فردی گالری زند – امارات متحده عربی
- 1380- نمایشگاه فردی گالری زیبا – ونکور – کانادا
- 3-1382- نمایشگاه ویژه فعالیت های مختلف در ارتباط با "خطاطی" در گالری صبا به مناسبت هشتمین    جشنواره جهانی پوستر
- 1345- نمایشگاه جمعی به مناسبت 25 سال هنر ایرانی – تالار نوبنیاد موزه ایران باستان
- 1347- نمایشگاه جمعی در هتل هیلتون – ارائه اولین تابلوی "نقاشیخط" رنگ و روغن روی بوم
- 1352- نمایشگاه جمعی نقاشان ایران موزه وزارت فرهنگ و هنر (موزه ایران باستان)
- 1353- نمایشگاه جمعی در نخستین نمایشگاه هنری بین المللی تهران
- 1354- نمایشگاه جمعی نمایشگاه گروه آبی به عنوان مدعو
- 1954- فستیوال بین المللی کانی سورمر – فرانسه
- 1355- جمعی جهانی بال سویس (شرکت حضوری)
- 1356- نمایشگاه جهانی بولونیا – ایتالیا (شرکت حضوری)
- 1356- نمایشگاه هنرمندان ایرانی در پکن و شانگهای - چین
- 1357- جمعی جهانی بال – سویس
- 1362- نمایشگاه هنرمندان ایرانی سازمان ملل یونسکو – پاریس
- 1363- بی ینال داکا – بنگلادش
- بی ینال داکا – بنگلادش (شرکت حضوری)
- 1370- "هنر ایران" در دوسلدورف – آلمان (شرکت حضوری)
- 1378- هنرمندان ایران در عربستان (شرکت حضوری)
- 1379- هنر هنر ایران در مقر سازمان ملل در ژنو – سویس (شرکت حضوری)
- 1379- نمایشگاه سه نفره پروتاریا و کیپ تاون در آفریقای جنوبی (شرکت حضوری)
- 1380- نمایشگاه هنر معاصر ایران، در باربیکن لندن – انگلستان (شرکت حضوری)
- 1381-1382 هنر معاصر ایران در تکزاس و فلوریدا – آمریکا (شرکت حضوری)
- 1382- شرکت در نمایشگاه جمعی (چهارنفره) از ایران به دعوت آکادمی هنر چین و شرکت در سمینار Edges    of the Earth به مناسبت هفتادمین سال تاسیس آکادمی هنر چین (شرکت حضوری)
- 1382- تقدیر نامه بین المللی به مناسبت پنجاه سال تولید آثار هنری از طرف "آیسسکو" در هشتمین اجلاس    وزرای آموزش و پرورش 51 کشور مسلمان در تهران
- 1379- ستایش ویژه هیات داوران برای آثار نقاشیخط و بینش نوین و دستیابی به عنصر ناب خطاطی
- 1378- هنرمند برگزیده "خادم قرآن کریم" به عنوان احیاء کننده قلم محقق و تحریر و طراحی صفحات متعدد از    قرآن کریم
- 1370- تقدیم لوح افتخار از طرف هیات داوران برای فعالیت های هنری
- 1354- جایزه ملی دولت فرانسه در جشنواره جهانی کانی سورمر
- 1352- اولین نقاش برگزیده سال
- 1347- نفر اول مسابقه نقاشی دانشجویان هنرهای تجسمی
- 1337- نفر اول خوشنویسی در ایران در مسابقه محصلان برگزیده کشور در اردوگاه سالانه رامسر
- 1383- شنبه 18 مهر ماه جزو 23 نفر معرفی شده چهرههای ماندگار به عنوان خطاط گرافیست برگزیده
   چهره های ماندگار از طرف صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- 1384- دریافت مدال ملی درجه یکم فرهنگ و هنر از ریاست
 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/10/28 و ساعت 1:8 صبح | نظرات دیگران()

متولد 1360- تهران
محل زندگی و تحصیل، اهواز
کاریکاتوریست، طراح گرافیک و تصویر ساز (1377 تا کنون)
عضو گروه کاریکاتور گوزن زرد اهواز (1377 تاکنون)
همکاری نا پیوسته با مطبوعات(1378 تا کنون)
برنده جایزه سوم بخش کاریکاتور پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی خوزستان (1382)
همکاری با انجمن سینمای جوان اهواز:
1-طراحی صحنه فیلم کوتاه: پدر خوانده (1384)
2-طراحی صحنه فیلم کوتاه: درون (1384)
3--طراحی صحنه فیلم کوتاه: هی تو..! (1385)
برپایی نمایشگاه گروهی، گوزن زرد:
اهواز:1377، 1378، 1379، 1380، 1383
تبریز: 1381
همدان: 1382
شیراز: 1383
طراح گرافیک:
خانه هنر و صنعت، اهواز (1381-1383)
کانون تبلیغاتی فارابی (1383 تا کنون)
 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/10/28 و ساعت 1:3 صبح | نظرات دیگران()



 
PowerShot-G7.jpg

بالاخره کانن امروز دوربین جدید از سری‏‎ G ‎را که مدتها انتظار آن می رفت معرفی کرد تا جایگزین مدل قبلی آن یعنی‎ G6 (‎که ‏در آگوست 2004 معرفی شده بود) بکند. این دوربین 550 دلاری دارای پردازنده جدید‏‎ Digic III‎، حسگر‎ CCD ‎ده مگاپیکسلی با ‏اندازه 1 در 1.8اینچ و 6‏x ‎زوم (معادل 200-35 میلیمتر) همراه با ثابت کننده تصویر می باشد‎. ‎

ویژگیهای جدید‎ G7:‎

_ 10 ‎مگاپیکسل
‎_ ‎لنز زوم 6‏x ‎به همراه ثابت کننده نوری تصویر و روکش‎ SR‎
‎_ ‎پردازنده‎ Digic III ‎و‎ iSAPS ‎همراه با سیستم کاهش نویز پیشرفته و نورسنجی / فوکوس خودکار برای سیستم "ردیاب چهره‎"‎
‎_ ‎نمایشگر‎ LCD 2.5 ‎اینچی با قدرت تفکیک بالا همراه با زاویه دید وسیع و روکش ضد درخشش
‎_ ‎حساسیت 1600 برای فلاش آزاد‎ (flash-free) ‎و عکاسی در نور کم
‎_ ‎طراحی آرگونومیک با‎ ISO ‎اختصاصی و صفحه کنترل چندگانه برای عملکرد راحت و سریع
‎_ بیست و پنج مدل عکاسی شامل کنترل دستی کامل و 2 مدل برای‏‎ custom setting‎
‎_ ‎دستیابی به تله فوتو با مبدل تله دیجیتال
‎_ ‎پشتیبانی از کفشک فلاش برای فلاش های‏‎ Speedlite ‎کانن و متعلقات انتخابی لنز‏

تکنولوژی های جدیدی در‎ G7 ‎بکار رفته است که در ادامه شرح آنها را می خوانید‎.‎

پردازنده جدید‎ Digic III‎

پردازنده تصویر‎ Digic III ‎کانن، برای بهینه سازی بازده عملیاتی دوربین، همه اعمال ابتدایی دوربین را کنترل می کند. ‏الگوریتم های پیشرفته پردازش تصویر، جزئیات عکس و رنگهایی همراه با وایت بالانس دقیق را به صورت عالی ایجاد می ‏کنند. پیشرفتهایی که باعث برتری این پردازنده نسبت به‎ Digic II ‎می شود شامل زمان پاسخ سریعتر، تکنولوژی کاهش نویز ‏پیشرفته، و پشتیبانی از تکنولوژی نورسنجی / فوکوس خودکار برای ردیاب صورت می باشد‎. Digic III ‎همچنین‎ PowerShot ‎G7 ‎ را قادر به پشتیبانی از کارتهای حافظه‎ DDR-SDRAM ‎می کند که باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و در نتیجه عملکرد ‏سریعتر می شود‎.‎

ثابت کننده نوری تصویر

PoweShot G7‎، از سیستم ثابت کننده تصویر از نوع انتقال لنز، برای یافتن و اصلاح لرزشهای خفیف دوربین که می توانند ‏باعث ایجاد بلور شوند بهره می برد. چند ژیروسکوپ*، جابجایی لنز ناشی از لرزش دست را شناسایی کرده و به سیگنال تبدیل ‏می کنند. این سیگنالها _ که بیشتر از 4000 تا در ثانیه هستند _ توسط یک تراشه مجزای کنترل کننده‎ IS ‎پردازش می شوند و ‏این تراشه تشخیص می دهد که این لرزشها ناشی از لرزش دست هستند یا لرزش عمدی دوربین. سیگنالهای مربوط به لرزش، ‏به واحد‎ IS ‎ارسال می شوند و واحد‎ IS ‎هم یکی از عناصر لنز را برای منحرف کردن پرتوهای نور و خنثی کردن اثرات لرزش به ‏حرکت در می آورد. برای دقت و پاسخدهی بهتر، این عنصر محرک لنز، به گوی های سرامیکی بسیار کوچکی مجهز شده است. ‏گوی های سرامیکی علاوه بر حداقل میزان سایش، مشکلاتی را که می توانند بر روی گوی های فلزی تاثیر بگذارد، مثل ‏انبساط حرارتی و خاصیت مغناطیسی، ندارند. ثابت کننده نوری‎ G7‎، به عکاسان اجازه می دهد که با سه استپ سرعت پایینتر ‏شاتر، عکسهایی بدون افزایش محسوس بلور بگیرند‎.‎

نورسنجی / فوکوس خودکار ردیاب چهره

برای عکسهای گروهی و پرتره، دوربین‎ PowerShot G7 ‎کانن، به سیستم "نورسنجی / فوکوس خودکار ردیاب چهره" مجهز ‏شده است. سیستم نورسنجی / فوکوس خودکار ردیاب چهره کانن، برای تضمین نتایج مطلوب، به طور خودکار بیشتر از 9 چهره ‏را در یک قاب تصویر، قبل از تنظیم فوکوس و نورسنجی شناسایی می کند و سپس نوردهی و فوکوس مطلوب را تنظیم می کند. ‏این سیستم قادر است تصمیم بگیرد کدام چهره ها قرار است در فوکوس باشند، و اگر قرار نیست چهره ای در معرض فوکوس ‏باشد در ان واحد می تواند این مسئله را تشخیص داده و سریعا به حالت سیستم فوکوس 9 نقطه ای برگردد. سرعت عملکرد این ‏سیستم به اندازه سیستم فوکوس 9 نقطه ای می باشد‎.‎

پوشش‎ SR‎

پوشش‎ SR ‎در لنزهایی کاربرد دارد که شامل عناصری با شعاع بسیار کوچکتر در سطح پشتی لنز نسبت به سطح جلویی هستند. ‏این روکش برای شعاع های کوچک بهینه سازی شده است و به گونه ای طراحی شده که روشنایی شدید و تار شدن ناشی از آن را ‏به طرز چشمگیری کاهش داده و در نتیجه بالاترین تفکیک پذیری و اصالت رنگ را برقرار می کند‎.‎

مبدل تله دیجیتال و زوم بی خطر

همانند استقرار یک مبدل تله انتخابی در جلوی دوربین، مبدل تله دیجیتالی کانن، یک زوم دیجیتال ثابت (1.4‏x / 2.3x) ‎را به ‏هر شات افزوده است. از آنجایی که لنزهای مبدل نوری باعث کاهش دریچه دیافراگم شده و در نتیجه نیازمند سرعت شاتر ‏پایینتری هستند، مبدل تله دیجیتال، اندازه دیافراگم را حفظ کرده و خطر تار شدن تصویر را کاهش می دهد. زوم بی خطر، تصویر ‏را از تار شدن در زومهای بالا حفظ کرده و به کاربران این اجازه را می دهد که بدون از دست رفتن کیفیت تصویر، زوم را افزایش ‏دهند‎.‎

PowerShot-G7-2.jpg

 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/10/28 و ساعت 12:39 صبح | نظرات دیگران()

Alex-6-17.jpg

کمپانی سویسی سیتز، دوربین دیجیتال 160 مگاپیکسلی خود را که در واقع یک بک دیجیتال سیار است معرفی کرد. با تکنولوژی جدید اسکن D3 سیتز، این دوربین قادر است یک تصویر 6x17 دیجیتال را با 160 مگاپیکسل ظرف مدت یک ثانیه ایجاد کند. ویزگی های در خور توجه این دوربین عبارتند از:

_ سرعت و حساسیت بالا: سرعت انتقال اطلاعات 300 مگابایت در ثانیه، سرعت شاتر 20,000/1 و حساسیت 500 تا 10000
_ رزولوشن قابل توجه: 7500 پیکسل عمودی و 21250 پپیکسل افقی
_ کیفیت تصویر بسیار بالا: عمق 48 بیتی و دامنه دینامیک بسیار بالا
_ کاربرد آسان و ساده به صورت دستی و قابل حمل
_ مجهز به لنزهای جهانی: تمامی لنزها از تمامی مارک ها روی این دوربین سوار می شوند.

بررسی اولیه این دوربین در Dpreview:

http://www.dpreview.com/news/0609/06093007seitzd3.asp


 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/10/28 و ساعت 12:32 صبح | نظرات دیگران()

 

منصور نصیری


yanomani-deforestation.highlight.jpg

‌Nigel Dickinson را دو سال پیش در فرانسه ملاقات و با او در باره عکس هایش از کولی های آنجا صحبت کردم.شور و حرارت او در باره این موضوع مرا تحت تاثیر قرار داد او با چنین روحیه ای توانسته بود کاری کند که کولی ها آنقدر عمیق او را در میان خود بپذیرند و نتیجه ، یک آلبوم خانوادگی بود که نگاهی عمیق به درون زندگی مردمان عجیبی داشت که با برپایی مراسم و جشن های خاص خود هویتشان را حفظ می کردند. عکسهای کولی های فرانسه ، کار نایجل دیکنسون مثالی از توانایی یک عکاس در نمایش سوژه به زبان و روش خود او است.


"تام کندی " دبیر عکس مجله نشنال جئوگرافیک در سال های 1987-1997

نایجل دیکنسون در سال 1959 در بیرمنگام انگلیس متولد شد ، او یک عکاس آزاد است که علاقه خاصی به نشان دادن زندگی انسان هایی که در حاشیه جوامع مدرن زندگی می کنند، دارد.
سوژه های او را معمولا بومیان آفریقای جنوبی معدنکاران اعتصابی بریتانیا و بومیان آسیای جنوبی شرقی تشکیل می دهند. کارهای او به طور وسیعی در نمایشگاه ها به نمایش در آمده و در مطبوعات به چاپ رسیده است.ایندیپندنت ، گاردین ، اشترن و جئو از جمله مطبوعاتی هستند که کارهای وی در آنها چاپ و منتشر شده است.
در سال 1992 از سوی " برنامه محیط زیست سازمان ملل" به او جایزه ای تعلق گرفت و در سال 1997 نیز یک جایزه World Press به او اختصاص یافت.در میان سازمان هایی که با او کار می کنند نام بسیاری از سازمان های صلح طلب و فعال در زمینه حفا ظت از محیط زیست نظیر " صلح سبز" به چشم می خورد. دیکنسون معتقد است "دستیابی به تعادل میان کار و فراغت بسیار دشوار است " اوقات فراغت او به مطالعه و Snowboard می گذرد. در ادامه مصاحبه شبکه نشنال جئوگرافیک با وی، از نظرتان می گذرد.

romany-refugees-across-europe.highlight.jpg

چطور عکاسی را شروع کردید؟
اولین دوربینم یک آگفای "ببین و بگیر" بود که در سال 1970 و به مناسبت 11 سالگی هدیه گرفتم .
از داشتنش خیلی خوشحال بودم ، تنظیماتی برای هوای ابری ،آفتابی و ساحلی داشت .
اولین عکس جدیدم را به خاطر می آورم ،14 سالم بود و همراه پدر و مادرم تعطیلات را در اسپانیا می گذراندیم و من عکسی از طلوع خورشید گرفتم. همه فکر می کردند دیوانه ام که ساعت 4 صبح از خواب بیدارشدم ، من دو عکس گرفتم (البته در حالت Sun دوربینم!) که عکس های خوبی از آب در آمدند . در حقیقت من آن عکس ها را بیست سال بعد به یک مجله فروختم!
مدرسه را در سال 1977 و وقتی 18 ساله بودم رها کردم و سالها دور اروپا و خاورمیانه گشتم .
پس از بازگشت به انگلیس دوره هایی را در بیرمنگام و شفیلد زیر نظر ونلی بورک که با ولگردان زندگی و عکاسی می کرد ، گذراندم. کارهای من مورد توجه قرار گرفتند، گالری Camerawork در لندن عکسهایم را از اعتراضات و راه پیمایی های معدنکاران و همینطور سفر چهار ماهه ام در میان جوامع بومیان آفریقایی جنوبی به نمایش گذاشت .اینها باعث شد که درهای برخی از روزنامه های ملی در بریتانیا به رویم گشوده شود.
بعدا با معدنکاران طی اعتصاب بزرگ 85-1984 همراه شدم و عکاسی کردم ، چند سال بعد در همین زمینه کتابی را منتشر کردم. در طول سال های دهه هشتاد با هرکس که ماموریتی به من محول می کرد کار می کردم و در عین حال عکس هایی را که خودم می خواستم را نیز می گرفتم،بدون هیچ حمایت و پشتیبانی مالی .
کارهایی که حالا انجام می دهم خیلی بهتر است.

013_salon_tempere.jpg

ماموریت عکاسی مورد علاقه شما کدامیک از کارهایتان است؟ به یاد ماندنی ترین –اگر نه محبوبترین- تجربه های من طی سفری به برونئی، مالزی و فییلیپین در سال 1991 به دست آمد.در مانیل بعد از یک ماجرای آدم دزدی پلیس مرا بیهوش در کنار جاده ای پیدا کرد. تمام دوربین هایم را دزدید ند وبا هفت دلار پول و پاسپورتم به حال خود رها شده بودم. در سفر مشابهی، یک روستایی که مرا با سرکرده شکارچیان اشتباه گرفته بود با چاقو به من حمله کرد. به مدت یک سال هم از یک بیماری مناطق حاره ای رنج می بردم. چه چیزی مجموعه کارهایتان را از کولی ها برای شما به صورت خاص در آورده است ؟ اولین بازدید من از فستیوالGitan در Saintes-Maries-de-la-Merبه سال 1993 بر می گردد که احساسات مرا برانگیخت . شاید به خاطر ریشه مذهبی مشترکی که با آنها داشتم و شاید هم به خاطر احساسی که یک مسافر به دیگری دارد و یا حسی ناگفتنی. در گوشه ای صبورانه منتظر شدم تا کارکنان رسانه ها و جمعیت توریست ها پراکنده شوند. منتظر یک لبخند ، یک دعوت یا یک نگاه بودم ، این شیوه من بود.آرام آرام دوستی من با آنها بیشتر شد تا اینکه به تدریج خانواده های کولی مرا پذیرفتند.کاروان ها و خانه هایی را که شهرداری در اختیار کولی ها گذاشته بود دیدم و کم کم آنها از من بعنوان شاهد غسل تعمید و عروسی ها دعوت کردند و من موقعیت عکاسی از موقعیت های بسیار خصوصی را بدست آوردم. هنوز هم زندگی کولی ها برایم شگفت انگیز است : مراسم مذهبی ، جشن ها، موسیقی ، رقص ،دسته ها و مهمان نوازی عظیم آنها.
011_G.jpg
چه توصیه ای به علاقمندان و مبتدیان فوتو ژورنالیسم دارید؟ مهمترین نکته ،عکاسی ازته دل است. تصمیم بگیرید که چکار می خواهید انجام دهید ، رپرتاژ،پرتره ،عکاسی از اجتماع،عکاسی هنری ؟... و در آن غوطه ور شوید.برای کارتان وقت بگذارید و زیاد عکس بگیرید . شما از تجاربتان و بیش از آن از اشتباهاتتان درس خواهید گرفت. هیچ جایگزینی برای زمان ،بردباری،سخت کوشی و نشان دادن کارهایتان به افراد خبره وجود ندارد . پروژه ها را باهم انجام دهید و آنها را خستگی ناپذیر به نمایش بگذارید به حرف های مردم توجه کنید و انتقادات آنها را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید . ایده های بدرد خور را دنبال کنید و باز کارهایتان را نمایش دهید.برای زمین خوردن دوباره آماده باشید.

عکاسان موفق لزوما بهترین عکاسان نیستند اما مصمم ترین آنها هستند!

001_tegucigalpa_street_kid.jpg

 نوشته شده توسط امین بندرعباسی در پنج شنبه 85/10/28 و ساعت 12:31 صبح | نظرات دیگران()
   1   2      >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم

بدخط
مدیر وبلاگ : امین بندرعباسی[14]
نویسندگان وبلاگ :
محمد بندرعباسی (@)[0]



آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 1
مجموع بازدیدها: 74378
آرشیو
جستجو در صفحه

خبر نامه